Shruti Swamy

OK
I clienti hanno anche acquistato articoli di
Libri di Shruti Swamy
Lingua:Libri Italiani«Una casa è un corpo non verrà semplicemente ricordata come la miglior raccolta di racconti degli anni ’20; cambierà il modo in cui tutte le storie – lunghe e corte – verranno raccontate, scritte e consumate. Non c’è niente, nessuna emozione, nessun brandello di ricordo, nessun tocco, che questo libro non prenda sul serio. Ciò nonostante credo sia la raccolta di racconti più divertente che abbia mai letto.» – Kiese Laymon autore di “Il giusto peso” e “Come uccidersi e uccidere in America” (Black Coffee)
Una figlia ammalata, un padre assente, una luce fumosa che penetra in cucina durante la prima colazione – una madre che si trova a fronteggiare l’arrivo di un incendio che da innocuo e lontano si fa via via più minaccioso, fino alla necessaria evacuazione. Eppure: la più scontata delle fughe fatica ad arrivare. Una casa, ci viene detto, è pur sempre un corpo. Lasciarlo non è semplice. Che siano ambientati in India o in America, è sempre una simile vertigine metaforica ad attraversare i racconti di Swamy: una minaccia dai contorni sfocati che brucia sulla pelle delle protagoniste e sugli intonaci delle “case” e delle relazioni che si sono costruite negli anni. Ma se l’incendio a volte giunge da fuori, come quando Mark perde la moglie Chariya, ritrovando conforto nelle braccia di sua sorella Maya, più spesso è dentro che divampano le fiamme, come in Cecità, dove i sogni e le paure di Sudha si manifestano insieme al figlio che sente di avere in grembo e che lei stessa dovrà ospitare. È anzi proprio in questa singolare compenetrazione di onirico e verosimile che sembrano giocarsi i racconti di quest’esordio liminare, sull’orlo fra la vita e la morte, eros e thanatos, dimensione mitica e realistica. Nel formidabile Piaceri terreni la giovane Radika, un’artista di San Francisco alcolizzata e ossessionata da un quadro di Rothko, si troverà a imbastire un rapporto confessionale con Krishna in persona. Ciò che ci fa andare avanti e che ci fa sentire a casa – ci suggerisce l’autrice – ha una consistenza sottile, ma non per questo meno bruciante sulla pelle. Shruti Swamy è stata finalista al PEN/Robert W. Bingham Prize, allo Story Prize e all’Art Seidenbaum Award per l’opera prima a cura del Los Angeles Times grazie al suo esordio Una casa è un corpo. I suoi racconti sono apparsi su The Paris Review, McSweeney’s e selezionati in due occasioni per l’antologia dell’O. Henry Prize. Il suo primo romanzo, The Archer, è stato pubblicato da Algonquin Books nel settembre del 2021 ed è stato candidato al Center for Fiction First Novel Prize. Vive a San Francisco.“Set in 1970s Bombay, the novel explores art, ambition, gender roles and class with the same shimmering prose of Swamy’s first book, the story collection A House Is a Body.”
—San Francisco Chronicle
“[A] sublime, boundary-pushing exploration of sexuality, creativity, and love.”
—NPR
In this transfixing novel, a young woman comes of age in 1960s- and 1970s-era Bombay, a vanished world that is complex and indelibly rendered. Vidya’s childhood is marked by the shattering absence and then the bewildering reappearance of her mother and baby brother at the family home. Restless, observant, and longing for connection with her brilliant and increasingly troubled mother, Vidya navigates the stifling expectations of her life with a vivid imagination until one day she peeks into a classroom where girls are learning kathak, a dazzling, centuries-old dance form that requires the utmost discipline and focus. Her pursuit of artistic transcendence through kathak soon becomes the organizing principle of her life, even as she leaves home for college and falls in complicated love with her best friend. As the uncertain future looms, she must ultimately confront the tensions between romantic love, her art, and the legacy of her own imperfect mother.
Lyrical and deeply sensual, with writing as mesmerizing as kathak itself, Shruti Swamy’s The Archer is a bold portrait of a singular woman coming of age as an artist—navigating desire, duty, and the limits of the body. It is also an electrifying and utterly immersive story about the transformative power of art, and the possibilities that love can open when we’re ready.
Finalist for the Los Angeles Times Art Seidenbaum Award for First Fiction
“A House Is a Body will not simply be talked about as one of the greatest short story collections of the 2020s; it will change the way all stories—short and long—are told, written, and consumed. There is nothing, no emotion, no tiny morsel of memory, no touch, that this book does not take seriously. Yet, A House Is a Body might be the most fun I’ve ever had in a short story collection.” —Kiese Laymon, author of Heavy
Dreams collide with reality, modernity with antiquity, and myth with identity in the twelve arresting stories of A House Is a Body. Set in the United States and India, Swamy’s characters grapple with motherhood, relationships, and their bodies to reveal small but intense internal moments of beauty, pain, and power that contain the world.
In “Earthly Pleasures,” a young painter living alone in San Francisco begins a secret romance with one of India’s biggest celebrities, and desire and ego are laid bare. In “A Simple Composition,” a husband’s professional crisis leads to his wife’s discovery of a dark, ecstatic joy. And in the title story, an exhausted mother watches, hypnotized by fear, as a California wildfire approaches her home. Immersive and assured, provocative and probing, these are stories written with the edge and precision of a knife blade.
A House Is a Body introduces a bold and original voice in fiction, from a writer at the start of a stellar career.
Don't miss Shruti Swamy's debut novel, The Archer (available September 7, 2021), which has already been longlisted for the Center for Fiction First Novel Prize.